Dag 12. Chateau-Renault - Thuré

9 mei 2024 - Thuré, Frankrijk

We stapten vanmorgen op de fiets voor een prachtige route langs de Loire en andere kleine riviertjes waarvan ik de naam niet kan onthouden. Je kunt zien dat het veel heeft geregend de afgelopen weken. Het water stroomt hard en de Loire is zelfs buiten haar oevers getreden. Zo'n kolkende watermassa is best indrukwekkend.

Midden in de Touraine, een van de historische regio's van de Loirevallei, ligt het gezellige en pittoreske Tours. Daar aankomen was een speciale belevenis. Op het plein voor de imposante kathedraal eindigt namelijk deel 1 van de Sint-Jacobsroute en begint deel 2. We zijn halverwege Frankrijk en op de helft van deze reis.

Tours is een plek waar veel pelgrims en fietsers pauzeren, de stad bezoeken, de kathedraal bekijken, van routeboekjes wisselen en een nieuwe route op de navigatie zetten.

Bij een boterham rond het middaguur bekijken we meestal hoever we nog willen fietsen en waar we gaan overnachten. Dat bleek nogal lastig vandaag want heel Frankrijk heeft vakantie en alle hotels, gites en chambres d'hotes zitten vol. Na lang zoeken vonden we iets in Thuré, een dorpje in de buurt van de route een eind verderop. Dat betekende wel dat we na Tours nog eens 65 kilometer moesten fietsen, zodat de teller vandaag een dagrecord van 122 kilometer noteerde.

De lange rit was de moeite waard want waar we arriveerden overtrof alle verwachtingen. We slapen op een landgoed (zie de foto's) waar ons een warm welkom wachtte van Guy en Laurence. Wat een gastvrijheid. We werden zelfs verwacht voor een laat diner bij hen aan tafel in de keuken. Guy spreekt dertien talen en is een rasverteller over zijn werk voor de NAVO. Om 23.00 uur lukte het om de stortvloed aan verhalen te onderbreken en het bed op te zoeken.

We blijven een extra nacht hier want een mooiere plek voor een rustdag is er niet. Nu eerst de luiken dicht en de klok rond slapen!

1. Ton Bettonvil:
    10 mei 2024
    Ik weet niet wat ik indrukwekkender vindt, dertien talen of 122 kilometer, pfff, veel plezier!
  2. Nikki:
    10 mei 2024
    122km! Wat een rit. Ik ben blij dat jullie na zo'n eind een plek met fijne mensen troffen. Vandaag een kortere route of hebben jullie de smaak te pakken na deze monsterzege? X Nikki, Feike en Ramses
  3. Tonny:
    10 mei 2024
    Na zo’n lange tocht mag je zeker wel een rustdag nemen. Dat hoort ook bij deze indrukwekkende tocht. Veel succes de komende dagen.
  4. Guusje:
    10 mei 2024
    Op de helft, wat een mijlpaal! Ik ben super trots op je! Deze rustdag is welverdiend. Geniet van de mooie omgeving en een extra nachtje op het landgoed!
  5. Gerda:
    Dank voor je support Tonny! 😀
  6. Gerda:
    10 mei 2024
    Haha, dertien talen beheersen.. daar neem ik mijn petje voor af maar 122 kilometer fietsen, dat kun jij ook (leren) 😀

Jouw reactie